Helgoland - Calais 1.10
Saimme todistaa hyvin hämmentävää, vuodenaikaan kuulumatonta sää-inversiota nimeltä "myötätuuli" ulostautuessamme Helgolandin aallonmurtajalta sunnuntaiaamuna. Ilmiöstä otettiin kaikki irti ja rättiä nostettiin taivaalle isolla kädellä. Koko German Bightin loikottelimme menemään noin 9 kn keskinopeutta, huippujen ollessa noin 12 kn. Illallisella Jukan broiler innostui myös kovasta purjehduksesta ja heräsi lautasella eloon pyrkien välittömästi lentoon.
Joutsen tuntuu houkuttavan vesiviranomaisia kuin tuoppi musikanttia, sillä Europoortin edustalla Hollannin wasserpolitzei tuli tarkistamaan asiakirjojen tilan ja yleisen habituksen. Tällä kertaa passini ei edes tippunut mereen.
Itäinen 20-40 kn puhaltava tuuli roimi Joutsenen hyvää vauhtia koko matkan ajan ja purjehdimme koko matkan Helgolandista Calaisiin asti.
Tähän väliin oppilastason avautuminen...
Purjehduksella on ollut muuten mukavaa, paitsi:
- Nenä on palanut
- Vauhti on ollut liian kovaa
- Nakkisiiliä ei menussa
- Painovoima
- Ekat kaksi vuorokautta
- Vessanpönttöjen suunnittelu ei kohtaa laatutakamukseni mittoja (Kone.Pääl Saukkonen)
- Epämääräinen kopelehtiminen (herätykset)
- Lewikset repesi (Ella)
Muuten tämä armada onkin sitten tapahtunut suurinpiirtein käsikirjaelman mukaisesti (Kop, kop). Keskiviikkona häippäsemme yläveden aikaan takaisin kanaaliin ja kohti viimeistä määränpäätä, Cherbourgia.
Suomen toiseksi hilpeimmät purjeveneet seilaavat karvaisissa käsissä pitkin ja poikin vähän siellä sun täällä. Enemmän siellä, kuin täällä. Purjehdusta, veneilyä ja muuta häröilyä jo mustavalkoisista vuosista lähtien.
tiistai 8. lokakuuta 2013
Minkki Crew runs Iso-Minkki Vol 4
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Saa tänne kommentoidakin niin ei mene ihan monologiksi ;)