perjantai 17. toukokuuta 2013

Kuinka vanttiruuvi katkaistaan

Pikku-Minkki on viettänyt koko viikon enemmän tai vähemmän uneliaasti makaillen Jänissaaressa ja aurinkoa ottaen. Veneellä on kyllä käyty joka päivä, mutta ulos sitä ei ole päästetty, sillä rikin trimmaus jäi allekirjoittaneelta enemmän tai vähemmän vaiheeseen. Jonkinlainen Murphyn laki tuntuu toisinaan seuraavan Minkki Crew:n toimintaa, kun torstai-iltana ylävanttia kiristäessä tuli käytettyä liikaa voimaa tai väärää tekniikkaa tai molempien yhdistelmää, kun Hasselfors kajahti kahteen osaan ja kannesta ylös ponnaava ylävantti sujahti melko läheltä TKen nenää. Tämä sai muuten olla viimeinen kevät kun noiden ruuvien kanssa tapellaan...

Nämä pitäisi siis olla kiinni toisissaan

Perjantain ruokatunti kului Nebillä vierailuun, jonka varastosta löytyi kuin löytyikin Hasselfors 5/16 ruuvi, jonka omistamisoikeuden siirsin itselleni. Suu messingillä ajelin takaisin töihin ja ihailin ruuvia loppupäivän näppäimistön ja näytön välissä. Tulihan siinä tietty tehtyä töitäkin, ettei se perjantai-iltapäivä nyt ihan pelkästään heikkopäiseen hymyilyyn kulunut. Ruuvin vaihdon ja rikin kiristyksen jälkeen oli viimein aika viedä Minkki ulos.

Tuulta oli juurikin sopivasti koepurjehdukselle ja rantaan jääneet Vellamo ja Aegier kertoivat jälkeenpäin, että Minkki katosi horisonttiin varsin vauhdikkaasti. Kyllähän neitokaisella menohaluja tuntui olevan. Minkki Crew:n todeksi elämä filosofia "kun liikkuu niin liikkuu täysillä" näytti olevan myös Minkin motto. Hyvä näin. Siilinkarin kierto tapahtui jonkin verran sähäkämmin kuin viklalla ja  huomattavasti mukavammin Minkin kyydissä. Ghettoblaster pöllytti ulos Lasse Mårtensonia ja Minkki Crew pukeutui palmikkovillapaitoihin sekä kasvatti Esko Valtaoja tyyliset parrat. Tai siis näin ainakin mielikuvissa. Kokonaisuudessaan testikierroksesta jäi erittäin positiivinen maku. Vene toimi hyvin, masto pysyi pystyssä, eikä ko. tolpassa ollut banaania eikä jousipyssyefektiä.


Jänissaareen rantautuminen tapahtui Minkki Crew:n tapaan varsin vauhdikkaasti Evarin kaasun hirttäessä puolittain kiinni. Veneenmitan päässä laiturista Minkillä oli vielä noin puolikas moottorimarssivauhti ja laituriin pysäytys piti toteuttaa samaan tapaan kuin lentokoneen laskeutuessa tukialukselle. Koukku kiinni poijuun ja äkkipysäys moottorin pauhatessa perässä. Onneksi uuden moottorin pitäisi saapua jo maanantaina.

Rantautumisen jälkeen Minkki Crew jeesasi vielä Aegirin ja Vellamon Orvokin maston nostossa ja todisti Pirkanmaan pelastuslaitoksen suurieleistä saapumista Jänissaareen. Paikalle pumpsahti niin pelastuslaitoksen vene, 2 lanssia, sheriffiauto ja lääkärihelikopteri. Valitettavasti maitse ja ilmasta saapuneella hoitohenkilökunnalla ei näyttänyt enää olevan mikään kiire. Tilannehuone.fi näyttää ao. hälytyksen, josta ei kirjoiteta eeppistä sankaritarinaa.


 

Myöhemmin Jänissaareen hinattiin myös pelastuslaitoksen veneen perässä pieni tyhjä soutuvene. Saatiin siis kauden alkuun raskain mahdollinen muistutus pelastusliivien yms. turvavarusteiden tärkeydestä.

1 kommentti:

Saa tänne kommentoidakin niin ei mene ihan monologiksi ;)