Kai se on vaan myönnettävä itselleen, että uusi blogi tästä
tulee. Ensimmäinen teksti syntyi vain hetken mielijohteesta, mutta pakonomainen
tarve dokumentoida ajatuksia ajaa kirjoittamaan toistakin tekstiä. Ihan upouusi
kokemus tämä ei minullekaan ole. Vuonna 2007 naputtelin blogia
opiskelijavaihdostani Universiteit Twentessä, jossa lähinnä opiskelin elämää.
Tulihan siinä muutamia kursseja EU-lakia ja kansantaloustiedettä kahlattua läpi
ja samalla kansainvälistyttyä koko rahan edestä. Itse asiassa jälkeenpäin voi
sanoa, että kansainvälistyminen ja ylipäänsä asuminen ulkomailla oli koko
vaihto-oppilasajan ehdottomasti tärkein opittu ja koettu asia. Teoriatiedon voi
downloadata päähän ihan kotikulmillakin, eikä vaihto-opiskelu varsinaisesti
nopeuttanut valmistumistani. Vaihtoajan blogin lähtökohta oli silloin kovin
itsekäs. En viitsinyt kirjoittaa samoja asioita kaikille erikseen
sähköpostilla, niin mieluummin latasin koko sotkun kaikkien luettavaksi. Ko.
blogi löytyy edelleen http://jalkipyykinpesutupa.blogspot.fi/
osoitteesta. Minkki-blogi käsittelee kuitenkin ihan jotain muuta…
Näsimeri ei ota sulaakseen. Veneet pitäisi laskea jo
muutaman viikon sisällä, mutta järvenselkä näyttää edelleen varsin talviselta. Ihmeellistä
kyllä, pilkkijöitäkään en ole nähnyt järvellä. Ehkä jää on vielä liian paksua
ja pilkkimisen olennainen osa, eli heikoilla jäillä samoaminen, ei ole vielä
riittävän jännittävää ja sitä myöten ajankohtaista.
Kevätkunnostuksessa on kuitenkin päästy jo alkuun ja
ensimmäiset varuste- yms. -hankinnat on jo tehty. Kävin todella pitkää
painimatsia henkilökohtaisen Jaakobini kanssa koskien purjehdusasun päivitystä.
Valmennusta ja kommentteja asunvalintaan kävin hakemassa venemessuilta, jolloin
sovitin, hypistelin ja konttailin eri merkkisissä ja mallisissa varusteissa
pitkin messuhallia. Tietty samalla selvitin mikä on kuuminta hottia ja varmasti
satamauskottavaa vaatetusta tulevana kesänä. Ultimaattinen jahkailija kun olen,
niin tätä sparrausta on toki harrastettu jo viime kesästä lähtien. Hyvissä
ajoin aloin tenttaamaan eri kamppeiden käyttökokemuksia kavereilta. Oma kokemus
ikivanhoista Mustoista oli jokseenkin miellyttävä kun taas Henri Lloyd on
osoittautunut lieväksi pettymykseksi. Viimeisessä erässä väänsin Jaskan hartiat
mattoon ja päätös oli valmis. Musto MPX it is. Perustelin investoinnin Näsimerelle
vähän ylimitoitettuihin varusteisiin sillä, että onhan reissuja tehty oikeasti
kovissakin olosuhteissa isommillakin vesillä ja on se keli joskus melko kylmä
Nässylläkin, vaikkei merenkäynti nyt ihan alkukeväistä Pohjanmerta vastaakaan. Venemessujen
myyjä vaikutti hankintaan sen verran, että sipaisin MPX pöksyt salopet-mallina
ja jätin perus MPX pöksyt henkariin. Kokeilun perusteella salopetit olivat
mukavammat päällä, vaikkakin aavistuksen hankalammat pukea. Niin ja enhän minä
niitä kamoja tietenkään Suomesta ostanut. ”Wetsuitoutlet.com sinne ne
purjehdusvarusteet menneet on” (http://www.wetsuitoutlet.co.uk/) . Voin suositella ko. puotia muillekin. Kamat
olivat merkittävästi halvempia kuin kotimaisilla myyjillä, valikoima on
runsaampi ja toimitus kesti vain reilun viikon. Muita pikkuhankintoja on tähän
mennessä kertynyt uuden fikkarin verran, nippu paristoja ja korjaustarvikkeita
Minkin muutamaa mustelmaa varten.
Niin tosiaan Minkkihän ei ole ainoa paatti, jota Näsimerellä
käskytän. Jänissaaresta löytyy myös Flying Ragdoll-niminen Vikla, joka viime
kesänä pääsi lentoon valitettavan harvoin. Yritetään korjata tilannetta tänä
kesänä. Viklahan on 1930-luvun designia ja rungoltaan varsin silmää
miellyttävän näköinen laitos. Alun perin viklat suunniteltiin puuveneiksi ja
kätevän tee-se-itse miehen koottaviksi. Tämä ajattelu näkyy edelleen veneen muodoissa.
Samankaltaisia rungon muotoja on nähtävissä muun muassa Lightningissa, joka on
viklan aikalainen ja kotoisin samalta mantereelta. Aktiivisesta liti-purjehduksesta
voi lukea lisää mm. täältä http://turnipsisailing.blogspot.fi/.
Vikla ei varsinaisesti ole mikään avotuuliraketti melko painavan
ruumisarkkurunkonsa ja puuttuvan spinnun takia. Allekirjoittanut on kylläkin
saanut elämänsä kyydit Flying Ragdollilla ajaessaan virsikirjaa elokuisessa ukkospuuskassa.
Silloin Räggäri tosiaan lensi. Kryssillä ja sivutuulilla vene on
parhaimmillaan, kunhan trimmin saa kuntoon. Perustrimmi ei ole vaikea, mutta
hienosäätämistä viklasta löytyykin käytännössä yhtä paljon kuin mistä tahansa
bermudarikistä. Siitä ei oikeastaan puutu mitään. Hieno vene, joka mukautuu eri-ikäisten
(huom. kankeusaste) ja painoisten seiloreiden alla melkein keliin kuin keliin. Ei
se nyt ehkä ihan lasten vene kuitenkaan ole ja vastaavasti vauhdinhurma saattaa
jäädä kokematta, jos kyytiin heitetään satakiloinen kippari ja vielä isompi puntti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Saa tänne kommentoidakin niin ei mene ihan monologiksi ;)